توجه به بازده و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در مدیریت یک سازمان بسیار مهم و اساسی است و این امر تنها با نوع دقیقی از برنامه ریزی و استفاده از روش های مدیریت به روز قابل اجرا است. در این مقاله به توضیح مدیریت عملکرد در سازمان ها و شرکت ها و ادارات می پردازیم و به سوال مدیریت عملکرد چیست پاسخ می دهیم.
مدیریت عملکرد به معنی ارزیابی مداوم کارکنان و بررسی دستاورد های آنان همراه با ارائه بازخورد به هر کدام به طور پیوسته است، در این شرایط انتظارات به طور دقیق و شفاف به کارمندان منتقل می شود.
مدیریت عملکرد کارکنان سه هدف راهبردی، اداری و توسعه ای را دنبال می کند.
سازمان با روش های مدیریت عملکرد زمینه را برای تحقق اهداف راهبردی خود در کسب و کار فراهم خواهد کرد. مدیریت عملکرد فرایندی است که با بیان انتظارات سازمان از کارکنان آغاز میشود و با اندازهگیری عملکرد آن ها پایان مییابد. بنابراین مدیریت عملکرد تنها زمانی به اهداف کاربردی خود دست مییابد که اندازهگیریها واقعی باشند و به طور درست انجام شده باشند و اهداف و بازخوردها به شکل درستی برای کارکنان بیان شده باشند.
راهکارهایی که یک سازمان برای ابلاغ اطلاعات و تصمیمات خود به کارکنان ارائه می دهد اهداف اداری را شامل می شوند. این تصمیمها میتواند در مورد موضوعاتی چون حضور و غیاب، حقوق، برنامههای مربوط به کارکنان، مزایای رفاهی، خاتمه قرارداد، استخدام نیروهای جدید و قطع همکاری با نیروهای فعلی باشد. اطلاعاتی که طی فرایند مدیریت عملکرد و بر اساس اهداف اداری جمعآوری میشوند، نقش مهمی در آینده سازمان و کارکنان خواهند داشت.
اهداف توسعهای به این معنی است که اجرای فرایند مدیریت عملکرد در سازمان، زمینهساز توسعه دانش و مهارت کارکنان خواهد شد. اگر ارزیابی و ارائه بازخورد به شکل درستی باشد به پیشرفت کارکنان کمک می کند و راهکارهای لازم را به آنها ارائه میدهد. نکته مهم در تحقق اهداف توسعهای این است که کارکنانی که به اهداف مورد انتظار دست یافتهاند، میتوانند فراتر از اهداف عمل کنند و به جایگاه و ارزش بالاتری برسند.
اهداف توسعهای عنصر مهمی در شرح شغلی کارکنان به شمار میرود.در سازمانهایی که مدیریت عملکرد به درستی در آن ها اجرا می شود کارکنان پیشرو و نواور در اولویت قرار می گیرند و مسیر پیشرفت و توجه برای آن ها هموار است.
یک سیستم مدیریت عملکرد که به درستی کار می کند شامل ویژگی های زیر می شود:
مدیریت عملکرد درست هنگام بررسی عملکرد کارکنان خواستار پیشرفت مداوم در همه زمانهاست. سیستم مدیریت عملکرد هنگامی که با دقت اجرا شود، به بهبود در عملکرد و نرخ بهره وری منجر خواهد شد؛ علاوه بر این، شاهد بهبود ارتباطات، کاهش میزان استرس در رابطه با عملکرد ضعیف و تیمهای پویاتری خواهید بود.
اگر افراد متوجه شوند که انتظار میرود در شغلشان رشد کنند، برای دستیابی به اهداف شغلی خود به فکرد پیشرفت و بازدهی بالاتر می افتند و به بهترین نحو ممکن وظایف خود را انجام می دهند. با وجود سیستم مدیریت عملکرد خوب، سازمان شما میتواند نرخ استعفای کارکنان را کاهش دهد، تولید را بهبود بخشد و نسبت سود را افزایش دهد.
برای به اجرا در آوردن برنامه مدیریت عملکرد مشکلاتی نیز بر سر راه وجود دارد که مدیران را دچار شک و تردید می کند که چند نمونه از آن ها را بیان می کنیم:
توجه به عملکرد و روند کاری کارکنان در هر سازمان و برنامه ریزی و تبیین خواسته ها برای آن ها همواره موجب رشد و پیشرفت فردی و جمعی می شود و راه های رسیدن به شرایط مطلوب را باز می کند. ما در این مقاله به بررسی مدیریت عملکرد و نقش آن در سازمان ها پرداختیم، امیدواریم مطالب مفیدی به شما ارائه کرده باشیم.