مدیر منابع انسانی

منابع انسانی یکی از مهم ترین سرمایه های هر سازمان می باشد و سازمان ها برای دستیابی به اهداف و اجرای استراتژی های خود بایستی اقداماتی موثر در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند. در این مقاله به بررسی و تعریف مدیریت منابع انسانی می پردازیم.

در محیط کسب وکار رقابتی و پیچیده دنیای امروز، خلاقیت و نوآوری در سازمان ها امری بسیار مهم است و استراتژی ها و تاکتیک های مدیریت کسب وکارها باید همگام با تغییرات باشد و اینجاست که اهمیت مدیریت منابع انسانی در تضمین موفقیت یک سازمان و ایجاد مزیت رقابتی برای آن مشخص می‌شود.
امروزه برای موفقیت و رسیدن به هدفتان باید سعی کنید که اول کارکنان شما به اهدافشان برسند تا شما را به هدف ها و آرزوهایتان برسانند. مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد، معنا دارد. پس برای هر کسب و کاری از کوچک تا بزرگ مدیریت منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است.

تعریف مدیریت منابع انسانی

به زبان ساده، مدیریت منابع انسانی پروسه تجزیه و تحلیل شغل، جذب و استخدام، گزینش، درک متقابل کارکنان، راهنمایی، آموزش و توانمند سازی، مدیریت عملکرد، تشویق، دادن پاداش ها، انگیزه بخشی، ایجاد ارتباط دوستانه و محیط صمیمی کاری، استراتژی منابع انسانی، تضمین کردن امنیت و ایجاد شرایط آسایشی و روحی و روانی و جسمی همه و همه برای کارکنان جهت افزایش میزان بازدهی آنهاست.

بخش منابع انسانی دانش، ابزار، آموزش، مشاوره حقوقی و مدیریت استعدادها را ارائه می دهد که برای حفظ و پیشرفت شرکت بسیار مهم است.

این همان چیزی است که در مدیریت منابع انسانی منجر به بهینه سازی عملکرد شرکت از طریق مدیریت بهتر منابع انسانی می شود.

پروسه مدیریت منابع انسانی به طور کلی شامل 4 بخش مدیریتی می شود: برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و نظارت بر انجام کارها.

شما باید ابتدا کارمندان را استخدام کنید و سپس به پیاده سازی اصول و قوانین کاری برروی آنها پرداخته و این پروسه را نظارت کنید. این کار به شما برای رسیدن به اهداف شخصی، سازمانی و اجتماعی کمک می کند.

تعاریف مدیریت انسانی از نگاه های مختلف

  • مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاست‌ ها، اقدامات و سیستم‌ هایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • مدیریت منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد انگیزه و دست‌یابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار می‌کنند.
  • مدیریت منابع انسانی فرایندی شامل چهار وظیفه جذب، توسعه، ایجاد انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است.
  • مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان سازمان
  • مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.

سیاست‌ها و اقدامات مدیریت منابع انسانی

سیاست‌ها و اقدامات مدیریت منابع انسانی دربرگیرنده موارد زیر می‌ شود:

  • تجزیه و تحلیل شغل
  • برنامه‌ ریزی منابع انسانی و کارمندیابی
  • گزینش داوطلبان واجد شرایط
  • توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام
  • مدیریت حقوق و دستمزد
  • ایجاد انگیزه و مزایا
  • ارزیابی عملکرد
  • برقراری ارتباط با کارکنان
  • توسعه نیروی انسانی و آموزش
  • متعهد نمودن کارکنان به سازمان

اهمیت مدیریت منابع انسانی چیست؟

اهمیت مدیریت منابع انسانی

هیچ محصولی نمی تواند بدون کمک یک انسان تولید شود. منابع انسانی اصلی ترین رکن تولید و ساخت هر نوع سازمانی هستند. هر سازمانی در دنیا به دنبال کارکنان با مهارت و متعهدی است که بتوانند سازمان را به سازمانی رقابت طلب و قدرتمند تبدیل کنند.

هدف مدیریت منابع انسانی چیست؟

هدف نهایی مدیریت منابع انسانی این است که شغل را بوجود بیاوریم و با استفاده از استراتژی‌های حفظ افراد و مدیریت استعداد ها افراد قوی را در مجموعه نگه داریم. به منظور شناسایی فرد مناسب برای یک شغل خاص، باید اعلانی صادر شود که شامل شرح شغل یعنی وظایف و مسئولیت‌ها، و مشخصات یعنی مدارک تحصیلی و مدارک فیزیکی باشد. بنابراین برای بررسی صحت داوطلبان دعوت شده، باید آنها را با روش‌های مناسب برای انتخاب فرد مناسب آزمایش کرد.

متعاقبا به داوطلبان منتخب باید آموزش مناسب برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود که در اعلان ذکر شده است، ارائه شود. سپس، عملکرد کارکنان باید ارزیابی شود تا بدانیم که کارکنان مطابق با استانداردهای مطلوبی که توسط مدیریت تعیین شده است، عمل کنند.

مهیا کردن شرایط روحی و مالی سالم برای کارمندان بخش فوق العاده مهمی برای خوشحال نگه داشتن آنها و افزایش بهره وری شان در راستای رسیدن به اهداف سازمان است. علاوه بر آن حفظ رابطه سالم و صمیمی با کارکنان باعث عدم وجود تنش در سازمان می شود و مطمئن باشید که وجود تنش مانند سمی است که باعث می شود عملکرد کلی سازمان به شدت دچار افت شود.

اهداف اساسی مدیریت منابع انسانی حصول نتایج مطلوب از تلاش‌های جمعی کارکنان سازمان است که می‌توان به صورت زیر آن را بیان نمود:

  • تأمین نیروی انسانی با حداقل هزینه
  • پرورش و توسعه استعدادها و مهارت‌های افراد
  • حفظ و نگهداری نیروهای لایق و ایجاد روابط مطلوب بین آنان
  • تأمین احتیاجات مادی و معنوی و جلب رضایت پرسنل بطوری که همسویی لازم بین اهداف شخصی آنها، و هدف‌های سازمان ایجاد گردد.

واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.

وظایف مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی مسئول تدوین و طراحی سیاست‌های منابع انسانی مطابق با قوانین کار است و کلیه فعالیت‌های مربوط به منابع انسانی را از استخدام تا اخراج کارمندان در یک سازمان مشاهده می‌کند.

مدیر منابع انسانی مسئول نظارت بر فعالیت‌ها و سیاست‌های منابع انسانی با توجه به جهت سطح اجرایی است. آنها کارکنان منابع انسانی را همانند کارمندان، پاداش، ارزیابی و تامین مزایای کارکنان، ارائه آموزش و توسعه، ایمنی و رفاه کارکنان، حفظ روابط کاری سالم، تهیه دفترچه راهنمای کارمندان و حفظ سوابق استخدام طبق قوانین استخدام مشاهده می‌کنند.

موارد زیر، بخشی از وظایف کلیدی واحد مدیریت منابع انسانی است:

  • جذب کارمندان جدید
  • رسیدگی به دغدغه های کارکنان و ارتقاء کیفیت روابط انسانی در سازمان
  • ایجاد حس امنیت شغلی برای همکاران شایسته و توانمند
  • طراحی سیستم ارزیابی عملکرد
  • برنامه ریزی برای ارزیابی عملکرد کارکنان و حصول اطمینان از استقرار نظام ارزیابی عملکرد
  • تفسیر آیین نامه ها و قوانین اداری و ستادی سازمان
  • مدیریت فرایند جدایی کارکنان از سازمان
  • استقرار و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی
  • کمک به استفاده بهینه و مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی
  • همسوسازی کارکنان جدید با سازمان و فرهنگ سازمانی
  • طراحی شغل و غنی سازی شغلی
  • تجزیه و تحلیل شغل و طراحی نظام حقوق و دستمزد و جبران خدمات کارکنان
  • برنامه ریزی ارتقا شغلی کارمندان
  • افزایش و حفظ انگیزه کارمندان

اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟

اصول مدیریت منابع انسانی

در ادامه اصول مدیریت منابع انسانی را مطرح می کنم که به نظر من برای هر مدیری حیاتی و از اولویت هاست.

  1. محیط کاری مناسب ایجاد کنید.
  2. به کارمندان احترام بگذارید.
  3. شفاف سازی وظایف را در اولویت کارهایتان قرار دهید.
  4. توانمندسازی کنید.
  5. منصفانه به افراد حقوق بدهید.
  6. استانداردهای واضح کاری تعریف کنید.
  7. عملکرد افراد را ارزیابی کنید.
  8. بازخورد بدهید.
  9. نگذارید افراد احساس نا امنی کنند.

مهارت های مدیر منابع انسانی

به طور کلی مهارت‌های مدیر منابع انسانی شامل موضوعات زیر می‌شود:

  • مهارت های تصمیم گیری: برای انتخاب بهترین سیاست ها، روش ها و افراد در بخش منابع انسانی
  • مهارت مدیریتی و سازماندهی: برای نظارت بر عملکرد کارشناسان و فرآیندهای بخش منابع انسانی و هماهنگی آنها
  • توان ارتباطی مناسب و روابط عمومی خوب: برای ایجاد ارتباط مناسب با مدیران و کارکنان سازمان یا شرکت
  • توانایی کار تیمی: برای انجام وظایف بخش منابع انسانی، کارشناسان این بخش باید همکاری نزدیکی با بخش های مختلف داشته و به صورت گروهی و تیمی فعالیت کنند.
  • توجه به جزئیات: متخصصان بخش منابع انسانی کار حساسی را در سازمان یا شرکت برعهده دارند. آنها باید در انجام وظایف خود اعم از کلیه فرآیند استخدام، ارزیابی عملکرد و… به همه موارد و جزئیات موجود توجه کنند

کلام آخر

با استفاده از تکنیک های مدیریت منابع انسانی می توانید کارکنان خود را راضی تر از همیشه نگه دارید و با قدرت بیشتری به سمت آرمان ها و اهدافتان قدم بردارید. اگر خودتان وقت نمی کنید که تمامی این تکنیک ها را پیاده سازی کنید نگران نباشید، کانون های ارزیابی و توسعه زیادی هستند که می توانند این چرخه منابع انسانی را در سازمان شما بنا کنند و شامل افراد متخصصی هستند که به خوبی نیازهای شما را در این بخش برآورده می کنند.

ارسال دیدگاه

تلفن پشتیبانی

۰۹۴۲۶۰۰۱۰۴۶

ساعات پاسخگویی
شنبه تا چهارشنبه – ۸ تا ۱۸
پنج شنبه – ۸ تا ۱۲

© ۲۰۲۰ | تمامی حقوق برای atency.ir محفوظ است.

نشانی دفتر تهران: آفریقای شمالی (جردن)، خیابان عاطفی غربی

نشانی دفتر اصفهان: خیابان سهروردی، خیابان فرهنگ، کوچه یکم