نحوه برخورد با کارکنان

امروزه از مسائل مهم در فضاهای کاری و یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران، نحوه برخورد با کارمندان است. در یک شرکت و سازمان افراد بسیار زیادی مشغول به کار هستند که هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند.

در چنین شرایطی یک مدیر حرفه ای باید به خوبی به این مسئله آگاه باشد که با هر کدام از پرسنل خود با روحیات و ویژگی های متفاوت چه برخورد و رفتاری داشته باشد و نسبت به اعمال او چه عکس العملی داشته باشد تا روند کاری خود را بالا برده و دچار پسرفت و شکست های مدیریتی در ارتباط موثر با کارکنان خود نشود. در این مقاله از نحوه برخورد با کارمندان توسط یک مدیر حرفه ای صحبت می کنیم.

آیا مدیر و کارکنان باید با هم دوست باشند؟

این موضوع که مدیر و کارمندان رابطه ای دوستانه داشته باشند، به نحوی که یک رابطه صادقانه و صمیمانه بر اساس احترام و توجه متقابل وجود داشته باشد بسیار ارزشمند است. اما مدیریت درست این رابطه که بیشتر باید کاری و در حد و حدود زمان بندی محیط کار و مسائل غیرشخصی باشد بسیار مهم است. در رابطه بین مدیر و کارمندان در همان ابتدا مشخص کردن حد و مرز ها برای جلوگیری از سوتفاهمات و اشکالاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید تعیین کننده و لازم می باشد. به هر حال روابط دوستانه در محیط کاری چه در میان کارمندان و چه بین مدیر و کارمند موضوع پیچیده و مهمی است که همواره مسائلی را به همراه دارد. به طور کلی رعایت حدود و چارچوب ها و رفتار حرفه ای هر دو طرف می تواند این موضوع را به رابطه ای صحیح و

نکاتی در رفتار با کارکنان

در ادامه این مقاله نکاتی که مدیران در رفتار با کارکنان باید رعایت کنند را ذکر می کنیم.

توجه به لحن و بیان

تنها کلماتی که بیان می شوند مهم نیستند، بلکه نحوه بیان هر حرفی و لحن فرد گوینده بسیار مهم است. چگونگی بیان و لحن بیان اثرات بسیار بیشتری از خود کلمات دارد. هرگز با لحن نامناسب با کارمندان صحبت نکنید، لحن بیان و حس درون آن را همه می توانند به سادگی تشخیص دهند و متوجه حس های پنهان درون آن شوند.

در صورت همکاری با افرادی که برقرار کردن ارتباط با آن ها دشوار است، داشتن آرامش و توجه به چشمان آنها برای یافتن نشانه هایی از عدم اطمینان، برای آگاهی از این که حرف شما را فهمیده اند لازم است. اساسا برای انتقال مطالب مورد نظر توجه به لحن بسیار مهم است.

نحوه برخورد با کارکنان

مهارت های محاوره ای

در هنگام برقراری ارتباط با کارمندان بهتر است که فضایی برای تعامل ایجاد کنید، تلاش کنید از کلماتی که بحث را منحرف می کنند استفاده نکنید. از تکنیک های حرکتی در پایان مکالمات استفاده کنید، تکنیک هایی مانند بلند شدن از جای خود در پایان مکالمه و یا دست دادن و تشکر، دست بر شانه زدن در مواقعی که امکان پذیر باشد و بسیاری از موارد دیگر. مهارت های محاوره ای را تمرین کنید تا تغییرات مشهودی در نحوه رفتار و برخورد با کارکنان داشته باشید.

صحبت کارمندان را قطع نکنید

به خوبی به سخنان کارکنان خود گوش دهید و توجه کنید که سخنان آن ها را قطع نکنید، جز هنگامی که بحث از مسیر اصلی آن خارج می شود. جملات کارکنان خود را تکمیل نکنید و با صبر و حوصله اجازه بیان مسائلشان را بدهید.

قطعی ندانستن نظرات خود

نظرات خود را اموری قطعی و حتمی ندانید و این نکته را مد نظر قرار دهید که ممکن است شما نیز اشتباه کنید. در نتیجه آن ها را به صورت اینکه این نظر امری قطعی است اعلام نکنید.

در صورت قطعی دانستن نظرات خود کارمندان تمایل کمتری به شنیدن و آگاهی از سخنان شما خواهند داشت. بهتر است همواره نسبی بودن مسائل و این موضوع که این امر ممکن است تنها نظر شخصی شما باشد را در هنگام بیان آن ها لحاظ کنید. کارمندان را به صحبت درباره خود تشویق کنید و نظرات موثر و فکرشده آنان را مورد تشویق قرار دهید. کارمندان به این موضوع بسیار علاقمندند. بنابراین در نحوه رفتار و برخورد با کارکنان، حتما به این نکته توجه کنید.

کنترل داشتن روی امور

در برخورد با کارکنان بهتر است که حس کنترل شدن به صورت مستقیم به آن ها القا نشود، همیشه تمام انسان ها از این موضوع که زیرنظر بوده و تمام رفتارشان تحت کنترل است احساس ناخوشایندی دارند. راه‌ های کنترل نامحسوس بسیاری وجود دارند که کارمندان را نیز حساس نکرده و رفتار معکوس را بر نمی‌انگیزد.

بعضی از انواع کنترل‌ ها از جمله کنترل ساعت رفت و برگشت، برای کارمندان عادی تلقی می‌شود؛ اما کار گذاشتن دوربین در تمامی اتاق‌ها و راهروها از نظر هیچ کارمندی خوشایند نیست و به آن ها احساس عدم امنیت می دهد. تعادل را در کنترل رعایت کنید که در غیر اینصورت عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

نحوه برخورد با کارکنان

تحلیل شخصیتی کارکنان

برای مدیری موفق بودن و داشتن مجموعه ای رو به پیشرفت، باید درک درستی از شخصیت افراد داشت. با هر فرد به نحو درستی برخورد داشت در اصل به عنوان یک مدیر علاوه بر شناخت شخصیت افراد باید نحوه برخورد و راه های ارتباطی با شخصیت های مختلف را بدانید. آنچه واضح و مشخص است، این موضوع است که تمامی افراد جهان دارای خصوصیات اخلاقی متفاوت و مختلفی هستند و نحوه برخورد با این افراد با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد. به طور کلی می‌توان گفت گروهی از افراد منظم یا نامنظم هستند، گروهی احساسی یا منطقی، دسته ای دیگر درون گرا یا برون گرا و گروهی دیگر کلی نگر یا جزئی نگر هستند.

یک مدیر مسئول و موفق باید درک درستی از تیپ شخصیتی کارکنان خود داشته باشد تا بتواند در شرایط خاص درست ترین نحوه برخورد را داشته باشد و تصمیمات درستی اتخاذ کند. امروزه در اکثر سازمان‌ها و مراکز در زمان استخدام تست شخصیتی از افراد انجام می‌شود تا با خصوصیات اخلاقی و شخصیتی افراد آگاه شده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مدیران قرار دهند.

سخن پایانی

برخورد با کارکنان در یک مجموعه توسط مدیران مسئله ای مهم و قابل توجه است و باید در نظر داشت که شرایط کاری، وظایف و ویژگی های شخصیتی هر فرد به ما مسیر جداگانه ای برای انتخاب نحوه برخورد با کارمندان نشان می دهد. در این مقاله از نحوه برخورد با کارمندان توسط یک مدیر حرفه ای صحبت کردیم، امیدواریم از این مقاله استفاده برده باشید.

ارسال دیدگاه

تلفن پشتیبانی

۰۹۴۲۶۰۰۱۰۴۶

ساعات پاسخگویی
شنبه تا چهارشنبه – ۸ تا ۱۸
پنج شنبه – ۸ تا ۱۲

© ۲۰۲۰ | تمامی حقوق برای atency.ir محفوظ است.

نشانی دفتر تهران: آفریقای شمالی (جردن)، خیابان عاطفی غربی

نشانی دفتر اصفهان: خیابان سهروردی، خیابان فرهنگ، کوچه یکم